Eerste recensies roman De Poortloze Muur

De eerste recensies van Albert de Marcas’ debuutroman op een rij:

‘Jouw pennenvrucht houdt me wakker. Ik word de huid van Berend ingetrokken en andersom. Diep naar binnen en dat raakt en ontroert enorm. Heel veel gevoelens roept het bij me op. Zeven hoofdstukken gelezen en wil zo graag verder lezen op de afloop, maar het is zo intens dat me dat niet in een keer lukt. En weet al dat één keer lezen niet genoeg is…’    Else

‘De poortloze muur is gevallen! Maar niet zonder slag of stoot; tjonge, wat een roller-coaster. Een allegorische nachtmerrie, hallucinatoire zoektocht naar verlossing, je hoofdpersoon krijgt het niet voor niks. En onderweg doet de lezer heel wat wijsheid op. Wat me treft – in het licht van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen van dreigend fascisme – is op blz. 126, uit de Yi Jing, Guai: “Verhef je stem, hoe miniem het boze oog ook mag lijken’. Maatschappelijk maar al te relevant vandaag-de-dag.’    Sjef

‘Ik heb je boek in een keer uitgelezen. Wat een vreselijk maar ook wat een mooi verhaal. Ik ga het nu nog eens lezen om de tweede laag beter in beeld te krijgen en daarna de volgende laag enz.. Ik denk dat het boek veel mensen kan helpen.’    Helen

Boekenweek 2017 vol verboden vruchten

De 82ste Boekenweek is van zaterdag 25 maart t/m zondag 2 april 2017. Thema voor de Boekenweek 2017 is Verboden vruchten. Een thema regelrecht uit het paradijs zou je kunnen zeggen. Maar net zoals Adam en Eva werden gestraft voor het eten van de verboden appel, hebben die verboden vruchten altijd een scherp randje. Ze zijn lekker en verleidelijk, maar ook gevaarlijk.

Herman Koch schreef bij dit thema het Boekenweekgeschenk en Connie Palmen verzorgde het Boekenweekessay. Maar het wordt tijd dat onbekende schrijvers volgend jaar een uitnodiging hiervoor krijgen. Voor dit jaar geeft Uitgeverij De Woestijnroos alvast het goede voorbeeld met De Poortloze Muur, Albert De Marcas’ debuutroman.

Wel willen, niet mogen, toch doen. In De Poortloze Muur wordt de jonge hoofdpersoon Berend de verboden vrucht van vader, als moeder uit het gezin verdwijnt. Wat begint als een onschuldig spel van ontluikende liefde, ontaardt in een nachtmerrie. Als Berend ouder wordt, neemt de destructieve innerlijke stem van Diana de rol van vader over. Zij spoort hem aan zijn zielepijn af te binden en samen te ontsnappen naar gene zijde…

De Poortloze Muur van Albert de Marcas ligt tijdens de Boekenweek 2017 naast het Boek Der Veranderingen, de Yi Jing, die de auteur als leidraad voor zijn boek gebruikte. Bijvoorbeeld in boekhandel De Dolfijn in Amsterdam, boekhandel De Wijze Kater in Utrecht, en boekhandel Augustinus in Nijmegen.

Citaat van de maand november

De sneeuwluipaard“… De pelgrim geeft zich over aan de adem van het grotere leven, dat hem voorbij de verste horizon leidt naar een doel dat al in hem aanwezig is, hoewel nog verborgen voor zijn blik…”

Dit citaat komt uit het boek De sneeuwluipaard van Peter Matthiessen, een enerverend verslag van de voettocht die deze schrijver samen met de bioloog George Schaller dwars door de Himalaya maakte. Hun doel is het bereiken van de Kristalberg, hoog op het Tibetaanse plateau, om daar blauwschapen en de haast magische sneeuwluipaard te observeren. Elke zware tocht is een ervaring die het leven van de reiziger op de proef stelt. Voor Peter Matthiessen, die zich al jaren met het zenboeddhisme bezighield, was het eveneens een belangrijk innerlijk keerpunt.

In het NPO-programma Voorbij de tijd uit 2011, drie jaar voor het overlijden van Matthiessen, maken we met hem een reis terug in de tijd. Hij vertelt onder meer over zijn bijzondere ontmoeting met de Dalai Lama, zijn vondst van een reusachtig walvisbot en zijn tijd bij met speren oorlogvoerende Papoea’s, een halve eeuw geleden.

 

Kinderboekenweek 2015

logo-kinderboekenweek-2015Dit jaar is het thema van de Kinderboekenweek: Raar, maar waar! Centraal staan boeken over natuur, techniek en wetenschap. De Kinderboekenweek vindt plaats van 7 t/m 18 oktober 2015.

Simon van der Geest schreef het Kinderboekenweekgeschenk Per Ongelukt! en Mies van Hout maakte in opdracht van de CPNB het prentenboek Speeltuin. Beide auteurs gaan langs boekwinkels en bibliotheken voor meet & greets. Lees meer over hun tournee en de kinderboekenweek.

De meerwaarde van meelezers

Heb je een reisverhaal geschreven en wil je het (laten) uitgeven? Voer dan niet te snel je uitgeefplan uit.

Als schrijver heb je een blinde vlek voor je eigen teksten. Hoe vaker je je eigen verhaal herschrijft en herleest, hoe groter die blinde vlek helaas groeit. Spelling- en tekstverwerkingsfouten vallen dan niet meer op. Dat geldt ook voor onjuistheden in bijvoorbeeld de verhaalstructuur, de schrijfstijl en het vertelperspectief. Uitgevers en lezers zijn erg gevoelig voor dergelijke onvolkomenheden. Zij zullen ze direct opmerken en jouw verhaal links laten liggen.

Meelezers
Om met je verhaal zo goed mogelijk voor de dag te komen, heb je dus een meelezer nodig. Nee, liever niet iemand uit je familie, straat, of vriendenkring. Hun bereidheid om mee te lezen is zeker te waarderen, maar het effect voor jouw verhaal zal doorgaans beperkt zijn. Alleen een professionele meelezer onderzoekt zorgvuldig en onbevooroordeeld alle relevante zaken voor jouw manuscript. Hij of zij gaat in op de sterke kanten en verbeterpunten en geeft daarbij tips en verwijzingen naar jouw verhaal.

Beoordelen is maatwerk
Met jouw verhaal kun je anno 2015 bij vele manuscriptbeoordelaars terecht. Ook onze uitgeverij beoordeelt vakkundig en vlot manuscripten. De structuur, inhoud, grammatica en spelling, en de schrijfstijl van jouw verhaal komen allemaal aan bod in een duidelijk overzicht, met voorbeelden en tips. Maatwerk is daarbij de standaard. Iedere schrijver is anders en heeft zijn eigen wensen en vragen, zo is onze ervaring. Wij komen daar graag aan tegemoet, en merken dat dat op prijs wordt gesteld.

Inzichten
Een degelijke manuscriptbeoordeling zal jouw blinde vlek, groot of klein, feilloos aan het licht brengen. Daar doe je het voor en daar heb je wat aan! De verworven inzichten kun je ook gebruiken bij het schrijven van een volgend boek. Benader een uitgever dus niet met een ‘te vroeg’ concept, of start niet te snel met je eigen uitgeefplan. Je krijgt immers maar één eerste indruk, één kans. Succes!